wtorek, 17 lutego 2015

Grecki browar - część 2/2 'piwnej' historii


#Greckie Opowieści 
Część pierwsza TUTAJ

Szczyt

Potomkowie Bawarczyka: syn Karol oraz wnukowie Janis i Antonii Fix imponująco wznieśli interes na wyżyny, co na ówczesne trudne czasy było kolosalnym sukcesem.

Reklama piwa Fix, Aliki Vougiouklaki
Na zdjęciu sławna grecka aktorka )
Aliki Vougiouklaki 
(ΑλίκηΒουγιουκλάκη) 
W 1920r. Karol Fix sprowadził do kraju chłodziarki (zakład browarowy pierwszy wytworzył sztuczny lód w Helladzie), oraz nowoczesne magazyny, dzięki czemu produkcja piwa odbywała się na terenie kraju od A do Z; nie było potrzeby sprowadzania słodu. Po śmierci Karola w 1922r rodzinny biznes przeszedł w ręce synów Janiego i Antoniego. Firma browarowa Fix pomimo, że miała wyłączność produkcji, to prężnie działała w świecie marketingu.
 

Fix królował na rynku do czasu lat 60tych.


Czas upadku

Pierwszy cios to rok 1963 – utrata na monopol, drugi to utożsamienie piwa ze zdradą polityczną kraju.
Polityk Petros Garufalias związany z partią Zjednoczenie Centrum -Enosis Kentru / Ένωσης Κέντρου, poślubiając wdowę po Janie Fix związał swoje nazwisko z firmą. W 1965 r. wziął udział w apostazji ówczesnego rządu, co zostało odebrane przez społeczeństwo jako zdrada i od tego momentu piwo marki Fix nazywane było piwem zdrajcy. Poza tym wydanie pozwolenia na import piwa zagranicznego przez G. Papandreou (pierwszy na rynku pojawił się holenderski Amstel) spowodowało, że piwo zdrajcy - piwo Fix poszło w odstawkę; Grecy mieli wybór.
Kolejne marki, które zagościły na rynku to Heineken, Henninger, Carlsberg.
Konkurencja rosła (ceny, reklama) – na greckim rynku wrzało. Fix nie wytrzymał wyścigu (podobnie jak Henninger czy Carlsberg) i w 1982 browar został zamknięty. Grecki rynek piwowarski należał do firmy Amstel i Heineken.
 


 Reaktywacja

Próba reaktywacji została podjęta w 1995r. kiedy Kourtakis (znany z produkcji rycyny 'Kourtaki') wykupił prawa autorskie firmy i z nadzieją sukcesu wprowadził piwo na rynek. Niestety Kourtakisowi nie udało się dokonać tego czego w 2010 dokonali trzej biznesmeni Jannis Chitos, Ilias i Giorgos Grekis. W kwietniu 2010 roku dzięki pomyślnej kampani reklamowej w ciągu 6 miesięcy od wprowadzenia produktu na rynek na 100 sprzedawanych piw 3 z nich były marki Fix.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz