niedziela, 1 marca 2015

Kalo mina zwyczaj grecki!

#Greckie Opowieści

W Grecji panuje zwyczaj składania sobie życzeń z przeróżnych okazji np. z okazji pierwszego dnia miesiąca – 'kalo mina/καλό μήνα' , z okazji rozpoczęcia tygodnia – 'kali evdomada/ καλή εβδομάδα', czy też kultywowany na całym świecie zwyczaj powitania dnia słowami ‘dzień dobry’ – w jęz. greckim 'kalimera/καλημέρα.'
O ile zwyczaj mówienia 'dzień dobry' jest znany całemu światu i jest czymś naturalnym, o tyle zwyczaj mówienia 'pomyślnego miesiąca czy tygodnia' nie za bardzo.

Każdego pierwszego miesiąca oraz tygodnia od samego rana na ulicy, w sklepie, w piekarni, w greckich mass mediach, w szkole, w sąsiedztwie, w pracy, w domu itd. słychać: 'kalo mina'  lub 'kali evdomada'
Tak jest co miesiąc, co tydzień :)


pomyślnego miesiąca kalo mina zapisane na plaży
Kalo mina /Pomyślnego miesiąca!


Piękny zwyczaj, nieprawdaż?

Ciekawa jestem czy istnieje kraj, w którym podobnie jak w Grecji kultywowana jest tradycja składania życzeń z powodu pierwszego dnia każdego miesiąca / tygodnia?

 Kalo mina!


2 komentarze :

  1. Dzień dobry.Bardzo podobnie zaczyna się opis na moim blogu "Urodziłam się we wtorek w 324 dniu roku - 20 listopada w Złotoryi, w mroźny dzień :)", zatem los zrządził, że urodzone w 324 dniu roku kiedyś musiały się spotkać :) Jestem "zarażona Grecją". więc tym bardziej będę tu częstym gościem.Serdecznie Cię pozdrawiam "astronomiczna bliźniaczko".

    OdpowiedzUsuń
  2. Niewiarygodne i opis, i dzień urodzenia, i miłość do Grecji...zaniemówiłam! Kiedy przeczytałam komentarz, to pierwsze co mi przyszło na myśl to żart Prima Aprilis :D Rzeczywiście coś nas musi łączyć :D :D :D Niesamowite!
    Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń