wtorek, 18 sierpnia 2015

A kysz 'złe oko' a kysz! Vaskania 2/2


#Greckie Opowieści
Dzisiaj kilka słów o ludowym zwyczaju pozbywania się uroku po grecku ksematiazma / gr. ξεμάτιασμα.
Co to jest vaskania przeczytasz  TUTAJ

W Grecji ‘ksematiazma’ jest na porządku dziennym. Jest czymś co głównie wśród płci żeńskiej nie budzi kontrowersji. Jeśli czujesz, że masz na sobie zły urok zwracasz się do znajomej i mówisz: ime matiazmenos, matiazmeni (dosł. mam na sobie  'złe oko' /κακό μάτι/ kako mati) i załatwione. Odbiorca informacji wie co z tym ‘fantem’ zrobić.

Szczerze powiem, że kilka lat wstecz w jednej z piekarni (tak w piekarni!) pewna starsza pani postanowiła zdjąć ze mnie zły urok. Doświadczonym okiem od razu zauważyła przyczynę mojego okropnego bólu głowy - 'kako mati' oczywiście i natychmiast przeszła do uwalniania spod władzy negatywnej energii. Wtedy pierwszy raz w życiu zobaczyłam rytuał zdejmowania zaklęcia. Zaistniała sytuacja była dla mnie niezrozumiałą, dzisiaj absolutnie by mnie nie zdziwiła. W Grecji jest tak, że jeśli w gronie osób głośno powiesz 'mam okropny ból głowy', to pośród zgromadzonych (ryzykuję stwierdzenie) zawsze znajdzie się ktoś kto postawi nietypową diagnozę i jeśli wie jak zdjąć złożeczenie, to zacznie zdejmować, a jeśli nie wie, to podpowie do kogo się zwrócić, albo po prostu sprawa kończy się tylko na diagnozie.

Poniżej przedstawiam jedną z wielu ludowych metod zdejmowania zaklęcia 'złego oka' z wykorzystaniem poświęconej oliwy, którą do domu przynosi się z cerkwi. Rytuał stosowany jest oczywiście wtedy, kiedy Greczynkę bardzo boli głowa, bo ból głowy moi drodzy jest równoznaczny z tym, że ma na sobie 'złe oko.'

Osoba zdejmująca zaklęcie napełnia talerzyk wodą (mniej więcej na dwa palce głębokości) a następnie inwokuje:
W imię Ojca i Syna i Ducha świętego dla ( imię osoby)....córki/syna...imię ojca.

W czasie, gdy wypowiada powyższe słowa czyni 3krotny znak krzyża nad wodą, a podczas wkrapiania pierwszej kropli oliwy, wypowiada jedną z poniższych modlitw:

Ps. Moje wolne tłumaczenie

"Ιησούς Χριστός νικά, κι αν είναι μάτι το σκορπά, η κυρά η Παναγιά".
Isous Xristos nika ke an ine mati to skorpa i kira i Panagia
Jezus Chrystus zwycięża /pokona,  jeśli to złe oko to Najświętrza Maria Panna to rozproszy.

"Ιησούς Χριστός νικά κι όλα τα κακά σκορπά".
Isous Christos nika ke ola ta kaka skorpa

Jezus Chrystus zwycięża i wszytko co złe unicestwia.


"Aγιοι Ανάργυροι και θαυματουργοί, δωρεάν ελάβατε δωρεάν δότε ημίν".
Agii Anargiri ke tavmatourgi dorean elawate dorean dote amin

Święci Anargiri* i uzdrowiciele, darmo otrzymaliście darmo dawać będziecie, Amen.

*mianem Świętych Anargiri w kulturze greckiego chrześcijaństwa nazwano osoby, które nie brały zapłaty za dobre uczynki np. leczenie chorych



Następnie wkrapiane są jeszcze dwie krople oliwy i dwukrotnie powtarzane jest to samo zdanie.




krople oliwy na talerzyku z wodą

Jeśli krople oliwy uległy rozproszeniu na drobniutkie cząsteczki lub ‘wtopiły’ się w wodę to znaczy, że osoba była pod wpływem 'złego oka' - w przeciwnym razie krople oliwy nie ulegają podzieleniu.

Jeśli jednak czar był rzucony czego dowodem mają być rozproszone na drobniutkie cząsteczki lub  zespolone z wodą krople oliwy to odmawiana jest następująca formułka:


'Βασκανία ηπέρασε και τα δέντρα ξερίζωσε Βασκανία πού υπάγεις και τα δέντρα ξεριζώνεις. Πάγω στου(στης) το κεφάλι να της (του) πιω το αίμα. Βασκανία λείψε από το κεφάλι του(της) και πήγαινε στα μονόκερα, δίκερα, τρίκερα, τετράκερα, πεντάκερα, εξάκερα, επτάκερα, οκτάκερα, εννιάκερα, δεκάκερα, εντεκάκερα, δωδεκάκερα, εις το πυρ το εξώτερον το ετοιμασμένο, το μυρισμένο και εις τον Θεό παραδομένο στ’ άγρια βουνά και στ’ άκαρπα δέντρα έξω το κακό, έξω το κακό, έξω το κακό'.
'Vaskanía i̱pérase kai ta déntra kserízo̱se Vaskanía poú ypágeis kai ta déntra kserizó̱neis. Págo̱ stou(sti̱s) to kefáli na ti̱s (tou) pio̱ to aíma. Vaskanía leípse apó to kefáli tou(ti̱s) kai pí̱gaine sta monókera, díkera, tríkera, tetrákera , pentákera, exákera, eptákera, oktákera, enniákera, dekákera, entekákera, do̱dekákera, eis to pyr to exó̱teron to etoimasméno, to myrisméno kai eis ton Theó paradoméno st' ágria vouná kai st' ákarpa déntra ékso̱ to kakó, ékso̱ to kakó, ékso̱ to kakó'.
Vaskaniya przeszła i powyrywała korzenie drzew, vaskaniya przechodzisz i korzenie drzew wyrywasz. Wchodzisz do głowy ....imię osoby ...aby wypić/odebrać (jemu/ jej ) krew/życie. Vaskaniya opuść / wyjdź z głowy ...imię osoby... i pójdź do diabła jednorogatego, dwurogatego itd aż....do dwunastorogatego, do ognia rozpalonego ofiarowanego Bogu, idź w dzikie góry i w bezowocne drzewa, a kysz , a kysz, a kysz!

Wersja szybka ratunkowa zdejmowania zaklęcia bez zbędnych gadżetów, to wyszeptana jedna z powyższych regułek przy jednoczensym splunięciu: ftu ftu ftu i uczynieniu 3krotnego znaku krzyża.
Natomiast w sytuacji kiedy jest podejrzenie, że  osobę dopadła siła nieczysta cięższego kalibru (noszona matochantra tj. talizman od uroku oraz ksematiazma okazały się bezsilne), to wówczas delikfent zgłasza się ( lub ktoś z bliskich mu w tym pomaga) do księdza egzorcysty. W greckim kościele prawosławnym w określonych dniach i godzinach śpiewane są psalmy i pieśni, a także odmawiane są specjalane błagania egzorcystyczne, których celem oczywiście jest uwolninie zgromadzonych osób spod władzy demonów. Uczestnictwo w spotkaniu jest uprzednio uzgadniane z duchownym.

Powiązane wypisy
1. Mandragora roślina niezwykła.



3 komentarze :

  1. Myślisz, że ten sposób działa, próbowałaś ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nikt się do mnie nie zwrócił z prośbą o oczyszczenie:)
      Wiara czyni cuda, także jeśli dana czynność wykonywana jest z wiarą w powodzenie, to zawsze zakończy się pomyślnie. Odnośnie opisanego rytuału z oliwą, to nie mam bladego pojęcia dlaczego właśnie oliwę rzuca się na wodę i jak to się dzieje, że tłuszcz potrafi się w nią 'wtopić', czego byłam świadkiem podczas zdejmowania domniemanego 'złego oka' ze mnie. Nie wiem co o tym sądzić. Takie to trochę sci-fi, a może i nie?...

      Usuń
  2. Bardzo podobne do zwyczajów słowiańskich, które jeszcze przetrwały na Białorusi i Ukrainie. Pamiętam, że moja babcia też to robiła (taka szeptucha).
    To podobieństwo jest zastanawiające.

    OdpowiedzUsuń